در کارگاه «بازآموزی مصاحبه» با حضور فریدون صدیقی مطرح شد؛

مکالمه، مصاحبه نیست/ رسانه‌ها اغلب واکنشی هستند

۰۲ شهریور ۱۳۹۸ | ۱۵:۱۹ کد : ۱۰۸۷۴ فرهنگی
مکالمه، مصاحبه نیست/ رسانه‌ها اغلب واکنشی هستند

مدرس روزنامه‌نگاری و روزنامه‌نگار پیشکسوت با تأکید بر اینکه مکالمه، مصاحبه نیست، به بیان تعریف، ارکان و انواع مصاحبه، نحوه انتخاب موضوع و تنظیم مصاحبه پرداخت.

به گزارش روابط عمومی جهاد دانشگاهی واحد همدان، فریدون صدیقی در کارگاه «بازآموزی مصاحبه» که به همت ایسنا و خانه مطبوعات استان همدان پنج شنبه 24 مرداد برگزار شد، مصاحبه را پرسش و پاسخی بین دو نفر یا چند نفر به منظور انتقال یک پیام دانست و اظهار کرد: مصاحبه کننده، مصاحبه شونده، موضوع، پیام(خبری یا غیرخبری)، رسانه و مخاطب از ارکان مصاحبه است.

وی با بیان اینکه در مصاحبه تابع زمان، مکان، مدت، روش و هدف هستیم، افزود: مصاحبه به منظور کسب خبر و انتقال آن به مخاطب است به طوریکه برای طرح مطالبات مردم از مسئولان، مورد مواخذه قرار دادن مسئولان در قبال کم کاری‌هایشان، اطلاع رسانی به مردم، تعامل بین مردم و مسئولان، مهندسی افکارعمومی، بزرگ کردن موضوعی یا چیزی، تحلیل موضوعی یا کسی، رفع سوءتفاهم و شناخت جهان یک آدم از جمله مواردی است که دست به مصاحبه می زنیم.

به عقیده صدیقی، رسانه‌ها کنش‌مند نیستند که تولید خبر و توزیع بهنگام خبر داشته باشند بلکه اغلب واکنشی هستند بنابراین باید زاویه دید در تولید خبر تغییر کند.

وی کار روزنامه نگار را تبدیل ذغال به الماس دانست و عنوان کرد: انتخاب موضوع مصاحبه باید بدین گونه باشد که پاسخ به نیاز آنی، میان مدت و آتی دهد.

وی علت شکست یک مصاحبه را مصاحبه کننده به علت عدم شناخت روی موضوع مصاحبه، عدم شناخت روی مصاحبه شونده و شرایط و موقعیت مصاحبه دانست و بیان کرد: انواع مصاحبه شامل عمقی- چالشی، گسترده، آزاد، میزگرد، مناظره، با شاهد عینی، با شاهد مستند تاریخی و مباحثه است.

این مدرس روزنامه‌نگاری، تنظیم مصاحبه را شامل پرسشی- پاسخی، گزارشی، گزارشی به علاوه مصاحبه و داستانی- روایی دانست.

گفتنی است؛ کارگاه یکروزه «بازآموزی مصاحبه» از سری برنامه‌های گرامیداشت هفته روز خبرنگار  بود که با استقبال خوب خبرنگاران استان روبرو شد.


نظر شما :