رسانه‌ها در معرفی کاندیداهای انتخابات به کادرسازی توجه کنند

۰۲ شهریور ۱۳۹۸ | ۱۵:۲۵ کد : ۱۰۸۷۸ فرهنگی
رسانه‌ها در معرفی کاندیداهای انتخابات به کادرسازی توجه کنند

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی همدان گفت: نقش اصلی رسانه‌ها تشویق همه مردم برای برگزاری یک انتخابات خوب و افزایش دانش سیاسی مردم است و می‌توانند برای آینده با معرفی کاندید‌اهای جوان به کادرسازی و چهره‌سازی‌ بپردازند.

به گزارش روابط عمومی جهاد دانشگاهی واحد همدان، دکتر سیدمحمد معصومی در کارگاه آموزشی «اخلاق رسانه ای در انتخابات» که شنبه 26 مرداد به همت ایسنا  برگزار شد، عنوان کرد: امروزه به گفته برخی جامعه‌شناسان رسانه‌ها جهت‌دهی دین و زندگی را تعیین می‌کنند و در اینکه چطور فکر کنیم بسیار اثر گذار هستند؛ در واقع این رسانه‌ها هستند که تعیین می‌کنند به چه چیزی فکر کنیم.

وی با اشاره به اینکه دکترعلی شریعتی در کتاب «امت و امامت» بیان می‌کند که این رسانه‌ها هستند که آراء را در ذهن مردم می ریزند اما در اصل باید به دنبال پاردایم سیاسی خود یعنی امت و امامت حرکت کنیم، اظهار کرد: انتخابات به علت نقش موثر بر آینده سیاسی کشور بسیار مهم است که در این مسیر هیچ بازویی در انتخابات قوی تر و تأثیرگذارتر از رسانه نیست.

معصومی با بیان اینکه یکی از رویکرد‌های ناسالم انتخابات موقعیت گرایی و اباهه‌گری است، تصریح کرد: در این رویکرد منطق این است که من می‌توانم همه چیز حتی تهمت و افشاگری را برای خود مباح کنم و از آن برای تخریب فرد دیگری بهره ببرم.

وی ادامه داد: دو رویکرد متفاوت در انتشار اخبار انتخاباتی وجود دارد که این دو رویکرد عبارتند از اینکه رسانه در حوزه انتخابات راضی به برنده ‌شدن یک کاندیدا به هر قیمتی باشد و دوم اینکه بازنشر اخبار صحیح و سالم از افراد در انتخابات به هر قیمتی صورت گیرد

معصومی خاطرنشان کرد: گاهی اصل خبر درست اما جایگاه اعلام خبر اشتباه است بنابراین انتشار بسیاری از خبر‌های صحیح و سالم کاملا عدم رعایت اخلاق رسانه‌ای است که باعث تأثیر در اذهان عمومی می‌شود و این اخبار در حکم فست‌فود‌های اطلاعاتی هستند.

این مدرس دانشگاه درباره الزامات و اصول رسانه در انتخابات عنوان کرد: اصل صداقت نخستین و مهمترین الزام رسانه در حوزه انتخابات است و دومین اصل نیز شامل اطمینان از موثق بودن منبع خبر می‌شود به وریکه در انتخابات ارزشیابی منبع واجب عینی است.

وی با بیان اینکه از تمام اخبار بیان شده باید راستی آزمایی شود و از گفته های منبع مطمن بود در غیراین صورت اعتبار رسانه پایین می‌آید، افزود: سومین اصل عینی و واقعی بودن اخبار است به طوریکه گاهی بعضی اخبار موثق و صادقانه هستند اما در اینجا جای طرح آن نیست یعنی رسانه خبری را بیان‌ کند که به درد انتخابات نمی‌خورد پس طرح مباحث حتی موثق اما بی ربط اشتباه است.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی همدان اظهار کرد: رعایت اصل بی‌طرف در انتخابات و دموکراسی اصل چهارم این حوزه محسوب می‌شود به طوریه در انتشار اخبار رسانه‌ها نباید سوءگیری وجود داشته باشد که در این‌ مسیر پرسیدن سوال‌های مشترک از تمام کاندیداها به معنای رعایت اصل بی‌طرفی است.

وی ادامه داد: رسانه‌های‌ ما امروز فرهنگ و سازکاری برای باهم کار کردن ندارند اما باید برای سالم سازی انتخابات رسانه‌ها با یکدیگر همسو شوند و ایده‌سازی و جلسات هم اندیشی صورت بگیرد‌.

رسانه‌ها موتور محرک مشارکت حداکثری مردم انتخابات

رئیس جهاددانشگاهی واحد همدان نیز با بیان اینکه رسانه‌ها می‌توانند زمینه ساز، بسترساز و موتور محرک ایجاد مشارکت حداکثری در انتخابات باشند، گفت: با توجه به وضع اقتصادی کشور و تحریم‌های موجود فشارهای زیادی به مردم و مسئولان وارد می‌شود که نقش رسانه و خبرنگاران در این شرایط امیدآفرینی است.

اکبر اسدی امیدآفرینی را همان چیزی که مقام معظم رهبری در زمان تأسیس ایسنا فرمودند یعنی «اخبار خوب، مفید و امیدبخش مخابره کنید» دانست و یادآور شد: همه رسانه ها امروز باید امیدآفرینی و آینده خوبی را برای جمهوری اسلامی ایران ترسیم کنند چرا که زبان، بیان و قلم خبرنگار می‌تواند هدایتگر اندیشه‌های مردم در راستای حرکت رو به جلوی کشور باشد بنابراین خبرنگاران باید بیان واقعیت‌ها را در کنار مصالح عمومی کشور ابراز کنند.

وی با بیان اینکه انتخابات تجلی حضور و مشارکت آحاد ملت است و قدرت نظام با مشارکت حداکثری در آن به نمایش گذاشته می‌شود، اعلام کرد: رسانه‌ها می‌توانند زمینه ساز، بسترساز  و موتور محرک ایجاد مشارکت حداکثری در انتخابات باشند و در این صورت کشور در مسیر رشد و توسعه قرار می‌گیرد و بسیاری از توطئه‌ها نقش برآب شده و دشمن را مأیوس می‌سازد. 

اسدی اظهار کرد: اگر به دنبال منافع مردم هستیم باید از موضع‌ گیری‌های سیاسی  و جهت‌گیری‌های حزبی و گروهی به شدت پرهیز شود تا اعتماد عمومی نسبت به این مجموها ارتقاء پیدا کند.

 وی با اشاره به اینکه دو خبرگزاری ایسنا و ایکنا به واسطه اتصال به بدنه دانشگاه از فرهیختگان جامعه محسوب می‌شوند، خاطرنشان کرد: از ظرفیت خوب دانشگاه‌ها باید استفاده شود و این می‌تواند سطح رسانه‌های ما را افزایش دهد.

گفتنی است؛ کارگاه «اخلاق رسانه‌ای در انتخابات» به مناسبت هفته خبرنگار برگزار شد و در حاشیه آن از خبرنگاران و عکاس ایسنا تجلیل به عمل آمد. / فرهنگی


نظر شما :