رئیس جهاددانشگاهی استان همدان:

مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران(ایسپا) گام بزرگی در راستای رساندن صدای مردم به گوش مسئوولین برداشته

۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۰ | ۱۳:۳۴ کد : ۳۰۴۸۹ فرهنگی
مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران(ایسپا) گام بزرگی در راستای رساندن صدای مردم به گوش مسئوولین برداشته

به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی واحد همدان، علی کلانترنیا رئیس جهاددانشگاهی واحد همدان ضمن گرامیداشت بیستمین سالروز تاسیس مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران (ایسپا) و با تأکید براینکه مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران(ایسپا) توانسته گام بزرگی در راستای بهبود رساندن صدای مردم به گوش مسئوولین بردارد، گفت: مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران در همدان از بدو تأسیس تا کنون 300طرح پژوهشی و نظرسنجی اجرا کرده است.

علی کلانترنیا با بیان اینکه مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران (ایسپا) در سال 1380 ذیل معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی به منظور توسعه تحقیقات افکار عمومی و طرح‌های نظرسنجی تشکیل شده است، اظهار کرد: این مرکز تلاش می‌کند ضمن اجرای طرح‌های نظرسنجی و تحقیقات افکار عمومی در سطوح مختلف، ملی، کارفرمایی و خویش فرمایی، مسئولان و سیاست مداران، دانشگاهیان و نخبگان را نسبت به افکار عمومی و تحولات جامعه حساس کند.

وی با اشاره به اینکه ارائه تصویر درست و واقعی از متن جامعه و شنیده شدن صدای شهروندان از طریق تولید و انتشار داده‌های واقعی با رعایت اصل امانتداری و بی‌طرفی و پل زدن بین جامعه و بدنه دانشگاهی و علمی کشور رسالت اصلی ایسپا بوده است، تصریح کرد: ثمره تلاش‌های دو دهه ایسپای همدان از بدو تأسیس تاکنون انجام بیش از 300 طرح (پژوهشی، نظرسنجی) و برگزاری همایش‌های علمی و نشست‌های تخصصی متعدد در خصوص مسائل روز کشور و استان و جذب پژوهشگران در حوزه‌های مختلف علوم انسانی بوده که با استفاده از دانشجویان در امر پرسشگری توانسته خدمات خوبی را به دستگاه‌های اجرایی دولتی و مراکز خصوصی و دانشگاهیان ارائه دهد و گام بزرگی در راستای بهبود رساندن صدای مردم به گوش مسئولین بردارد.

‌وی با بیان اینکه افکار عمومی عبارت است از برآیند گرایش‌ها و قضاوت‌های ذهن افراد یک واحد اجتماعی  به یک جریان، فرد، سازمان، رویداد، پدیده یا حکومت، افزود: نظرسنجی و تحقیقات افکارعمومی نه تنها به عنوان ابزاری موثر و کلیدی در بهبود شفافیت و پاسخگویی مطرح است و فرایند تعامل و ارتباط بین حاکمیت و مردم را تسهیل می‌کند، بلکه این فرصت را به سیاست گذاران و برنامه ریزان در کلان و خرد می‌دهد تا تصمیمات و سیاست‌ها را قبل از اجرا، پایش و ارزیابی کنند و سیاست‌ها را هم راستا با نیازها و توقعات مردم و شهروندان جهت دهند و راهبری کنند و از تبعات منفی و زیانبار تصمیمات بکاهند و بازندگان سیاست‌ها و برنامه‌ها را به حداقل و برندگان را به حداکثر برسانند.

رئیس جهاددانشگاهی واحدهمدان خاطرنشان کرد: کاربرد تحقیقات افکار عمومی و نظرسنجی فقط محدود به بخش‌ها و سیاست‌های عمومی و دولتی نیست، بلکه شرکت‌ها و بخش‌های خصوصی نیز به دنبال شناخت افکار عمومی، نگرش‌ها و رفتارهای مشتریان و ذی نفعان شرکت یا مؤسسه خویش هستند و از این طریق بنا دارند، راهبردهای بازاریابی و فروش را متناسب با ذائقه، نگرش و رفتار مشتریان خود تنظیم کنند.


نظر شما :