برگزاری اختتامیه دومین دوره طرح ملی نجات دانش آموزی آب توسط جهاددانشگاهی همدان
به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی واحد همدان، رئیس جهاددانشگاهی واحد همدان در این مراسم که با همکاری شرکت آب منطقه ای همدان و اداره کل آموزش پرورش استان و در حضور جمعی از معلمان،مربیان و دانش آموزان امروز سه شنبه برگزار شد، گفت: این طرح ملی با هدف آموزش و ارتقای سواد آبی با توجه به کمبود منابع آبی در سراسر کشور با همکاری آموزش و پرورش در استانها برگزار شده است.
علی کلانترنیا افزود: دانشآموزان به عنوان سفیران فرهنگسازی در جامعه و خانواده هستند و میتوانند رهنمودهای معلمان را بهخوبی به خانواده انتقال دهند.
رئیس جهاددانشگاهی همدان افزود: ما به دنبال تغییر نگرش و مصرف آب در این طرح هستیم و مدل سه گانه آموزشی، انگیزشی و رفتاری در این طرح بود و مبنای طرح بر اساس این سه عنوان تبیین و اجرایی شد.
کلانترنیا با اشاره به اینکه این طرح با کمک مشاوران آموزش پرورش نوشته شده است، عنوان کرد: طرح داناب در برخی از مدارس منتخب و با کمک معلمان با ارائه آموزشها، مهارت افزایی و برگزاری مسابقات به اجرا درآمد.
وی با بیان اینکه در طرح دوم ۶۴ هزار دانشآموز تحت آموزش قرار گرفتند، تصریح کرد: در سومین دوره طرح نجاتآب؛ برنامهها برای ۳۲ هزار دانشآموز هدفگذاری شده است.
رئیس جهاد دانشگاهی همدان یادآور شد: بیتشرین زحمت بر دوش معلمان بوده و عملکرد آنان موجب اثربخشی این طرح خواهد بود و امیدواریم اجرای چنین طرحهایی در مصرف بهینه آب و جلوگیری از هدر رفت آب مؤثر باشد که در شرایط کنونی لازم و ضروری است.
در ادامه این مراسم یکی از معلمان همکار در این طرح با بیان اینکه قانون اساسی کشورمان به عنوان اصلیترین و والاترین مرجع قانونی مملکت ما را به حفاظت از محیطزیست فرا میخواند، گفت: در اهداف کلان سند تحول بنیادین آموزش و پرورش نیز به موضوع آب و حفاظت از محیط زیست اشاره دارد.
حیدریان با بیان اینکه امروزه آموزش علوم و سوادآبی در مقوله سواد علمی فناورانه میگنجد، اظهارکرد: تلاش میشود تا دانشآموزان به مجموعهای از نگرشها و مهارتهایی دست پیدا کنند تا با به کارگیری آنها فرد تأثیرگذاری در اجتماع باشند.
این معلم با بیان اینکه طرح گسترس دانش آبی از سال تحصیلی ۹۷-۹۸ کلید خورد، عنوان کرد: این طرح در جلسات متعدد و همایشهای گوناگون بررسی شد و مسابقات زیادی برای انتقال آموزش به دانش آموزان برگزارشد.
مدیرعامل آب منطقهای همدان منصور ستوده در این مراسم گفت: واژه آب در مدرسه از اولین کلماتی است که آموزش داده میشود و امروز باید برای حفظ آن آموزش داشته باشیم.
ستوده اضافه کرد؛ آب کالایی اقتصادی و استراتژیک و از شاخصهای اصلی توسعه کشورهاست، آب با خود تمدن میآورد و باید همه در هر مسئولیتی برای حفظ آب تلاش کنند.
وی خاطرنشان کرد: حال آب در استان و کشور خوب نیست و خشکسالی بی سابقهای را شاهد هستیم، میانگین بارندگی در استان ۳۴۰ لیتر بر ثانیه است که یک سوم میانگین بارندگی جهانی است.
ستوده بیان کرد: باید آب را از لحاظ برداشت و مصرف مدیریت کنیم، جمعیت در حال افزایش است و آب در تمامی زیرساختها نقش مهمی دارد، شش میلیارد متر مکعب بارش سالانه در استان داریم که ۶۵ تا ۷۰ درصد نزولات تبخیر و به جو بر میگردد و آنچه در استان باقی میماند ۲.۲ میلیارد مترمکعب است و آب تجدید پذیر نامیده میشود اما در حال حاضر این میزان به ۱.۸ میلیون متر مکعب کاهش یافته است.
معاون آموزش متوسطه آموزش وپرورش استان همدان نیز گفت: 400 مدرسه در این طرح مشارکت داشتند که بیشترین مدرسه متعلق به بخش روستایی است.
نعمت الله بحیرایی با بیان اینکه نجات آبهای زیرزمینی در این طرح مدنظر بود، اظهار کرد: با اجرای این طرح، تغییر در سبک زندگی را شاهد خواهیم بود و علاوه بر 64 هزار دانشآموز، 40 هزار نفر در تدوین، برنامهریزی و اجرای این طرح حضور داشتند.
وی با بیان اینکه آموزش و پرورش باید در زمینه فرهنگسازی ورود پیدا کند، خاطرنشان کرد: حرکت به سوی تغییر نگرش، بینش و فرهنگسازی در مصرف بهینه آب نیازمند عزم ملی و درگیر کردن همه گروههای سنی است.
معاون آموزش متوسطه آموزش وپرورش استان همدان در پایان خواستار شرکت دانشآموزان شهر همدان در این طرح شد.
گفتنی است در پایان این آئین از 20 نفر از برگزیدگان این طرح با اهدای لوح تقدیر تجلیل شد و همچنین تفاهمنامه آغاز به کار سومین طرح داناب به امضای مدیرعامل شرکت آب منطقهای همدان، مدیرکل آموزش و پرورش و رئیس جهاد دانشگاهی همدان رسید.
نظر شما :