برگزاری مراسم اقامه عزای حسینی (ع) در جهاددانشگاهی همدان

۰۷ مرداد ۱۴۰۲ | ۰۷:۰۰ کد : ۶۰۱۷۰ فرهنگی
در آستانه تاسوعا و عاشورای حسینی، مراسم اقامه عزای حسینی (ع) در جهاددانشگاهی همدان با حضور با حضور رئیس، معاونان، پرسنل این نهاد و مسئول نهاد رهبری دانشگاه تربیت معلم تهران در سالن مرحوم کاظمی آشتیانی صبح چهارشنبه ۴ مرداد برگزار شد.
برگزاری مراسم اقامه عزای حسینی (ع) در جهاددانشگاهی همدان

به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی استان همدان، حجت‌الاسلام قاسم مقدم، مسئول نهاد رهبری دانشگاه تربیت معلم تهران اظهار کرد: مورد قبول واقع شدن زیارت سه شاخصه دارد؛ اولین آن «عارف بحقه» یعنی شناخت و معرفت نسبت به امام معصوم است.

وی افزود: امام معصوم واجب‌الاطاعت است، اطاعت امام حسین(ع) بر ما واجب است، همان تکالیفی که برمردم زمان حیات امام حسین(ع) واجب بوده امروز بر ما واجب است، دومین شرط قبولی زیارت این است که بدانیم امام بر ما شاهد است، مطمئن باشیم سلام ما را جواب می‌دهند و به ما توجه دارند.

مقدم با اشاره به شاخصه دیگر گفت: اینکه بدانیم امام غریب است، از عصمت و علم امام می‌توانیم صحبت کنیم اما هرچه از اینها بگوییم بدانیم که به اصل آن دست پیدا نکرده‌ایم. علامه طباطبایی در تفسیر المیزان بیان می‌کند که بسیاری از مباحث دینی ما مبتنی بر عقل است اما آنها را درک نمی‌کنیم، برخی موارد چون مربوط به عالم ملکوت است در بیان به گونه‌ای بوده است که شاید در ابتدا خیلی عقلانی نرسد اما همه موارد از منظر عقلی قابل برررسی است.

وی با اشاره به روضه حضرت علی اکبر و محبت بسیار امام حسین(ع) به این فرزندش ابراز کرد: امام حسین(ع) شیعیانش را همچون فرزند خود علی اکبر دوست دارد طبق حدیثی از پیامبر که میفرماید من و علی پدران امت هستیم، نگاه ائمه و محبتشان به شیعیان پدرانه است. همچون حضرت زهرا(س) که به عنوان مادر همه ما هستند، در زمان خود به فکر شیعیان حتی در هزار سال آینده نیز هستند، برای آنها نگران است و با گریه برای آنها دعا می‌کنند.

مقدم یادآور شد: از امام جواد(ع) سوال کردند امام چه زمانی متوجه می‌شود که به مقام امامت رسیده است؟ ایشان بیان می‌کنند وقتی که می‌فهمم از تمام عالم کوچک تر هستم و در مقابل این عالم رسالت و وظیفه‌ای دارم. آیت‌الله بهجت وقتی به حرم مشرف می‌شد سه ساعت گوشه‌ای می‌نشست و چیزی نمی‌گفت چراکه خود را در جایگاهی نمی‌دانست که نزد امام زبان باز کرده و ابراز کند.

وی با اشاره به اینکه روضه و رفیق خوب دل آدم را نرم می‌کند، به خاصیت اشک بر امام حسین(ع) و تلطیف قلب آدمی اشاره کرد و گفت: اعراب جاهلیت افرادی خشن بودند، طوری که در صدر اسلام وقتی از پیامبر(ص) سوال داشتند عبای ایشان را جوری می‌کشیدند که گردن پیامبر(ص) زخم می‌شد عباس(ع) در این منطقه بزرگ شد اما در نهایت مهربانی.

سید علی حسنی پیرغلام همدانی نیز در این مراسم گفت: در این دنیا هیچ چیز بی‌اثر نیست و همه چیز با حساب و کتاب است، همانطور که نظامی می‌گوید «در این پرده یک رشته بیکار نیست سر رشته بر ما پدیدار نیست».

وی افزود: گاهی بی‌علت غمگین می‌شویم یا شاد می‌شویم هیچ کدام از این حالات بی‌سبب نیست دلیل این حال غمگین شاید حتی به چندین سال پیش و به ییک عمل و رفتار ما بازگردد که به طور مثال کسب را ناراحت کرده‌ایم و حال اثر آن را دریافت کرده‌ایم، یا اگر بی‌دلیل شاد و مسرور می‌شویم بخاطر دعای خیر کسی و یا کار خوبی که در حق کسی داشته‌ایم، بوده است.

حسنی با اشاره به اینکه در بسیاری از امور ما اختیار نداریم، تصریح کرد: زندگی علم و استاد می‌خواهد، بسیاری از موارد که اختیار داشتیم شاید اگر بی اختبار بودیم عملکرد بهتری داشتیم و در آن موارد حتی با اختیار خود کار را خراب کرده‌ایم و اگر اختیار نداشتیم بهتر برایمان پیش می‌رفت.

سید حسن تروهید پیرغلام و مداح همدانی نیز در این مراسم اظهار کرد: پشت هر مرد موفق یک خانم فداکار است، کسی که امروز عنوان پیرغلام دارد، بی‌تلاش به آن نرسیده است، در قدم اول که ارباب حسین(ع) برایش زحمت کشیده در قدم دوم اینکه یک خانم فداکار دارد که همه چیز را در خانه فراهم کرده که او به روضه‌هایش برسد.

خاطر نشان می گردد، قرائت زیارت پر فیض عاشورا، مداحی و تقدیر از پیرغلامان حسینی استان از برنامه های این مراسم بود.


نظر شما :