به همت جهاددانشگاهی همدان؛

برگزاری همایش روز علوم اجتماعی

۱۹ آذر ۱۴۰۲ | ۱۱:۲۳ کد : ۶۶۰۲۳ فرهنگی
به همت مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران(ایسپا)شعبه همدان و با همکاری دبیرخانه دایمی روز علوم اجتماعی در دانشگاه بوعلی سینا همایش روز علوم اجتماعی در سالن اجتماعات دانشگاه بوعلی برگزار شد.
برگزاری همایش روز علوم اجتماعی

به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی واحد همدان، همایش روز علوم اجتماعی با حضور پیشکسوتان عرصه علوم اجتماعی، اساتید دانشگاهی، فارغ التحصیلان و دانشجویان 14 آذر در سالن اجتماعات دانشگاه بوعلی برگزار شد.

دبیر انجمن جامعه‌شناسی شعبه همدان در این همایش گفت: با فعالیت‌های علمی فعال می‌توان اخلاق حرفه‌ای که در دانشگاه‌ها مورد غفلت واقع شده و روز به روز در حال کمرنگ‌تر شدن است را در افراد نهادینه کرده و بتوان از طریق اجتماعات علمی اخلاق را نهادینه‌سازی کرد.

 محمد مبارکی با اشاره به اینکه امروزه ما با دو مشکل در حوزه علم به معنای عام و علم اجتماعی به معنای خاص مواجه هستیم، اظهار کرد: اگر علم به معنای عام و علوم اجتماعی به معنای خاص بخواهد پیشرفت کند باید در هر دو حوزه فعالیت داشته باشیم.

وی بیان کرد: در سیستم دانشگاه دو نوع آموزش شامل  آموزش رسمی و آموزش غیررسمی داریم که آموزش رسمی همان واحدها و کلاس هایی است که راه خود را به صورت رسمی طی می کند اما آموزش غیر رسمی بحث اجتماع علمی است که تا وقتی ما اجتماع علمی را به ویژه در حوزه علوم اجتماعی در دانشگاه فعال نکنیم نمی‌توانیم انتظار رشد و شکل گیری اجتماع علمی را داشته باشیم.

مبارکی مطرح کرد: اجتماع علمی تعاملات متقابل و نشست ها و نقدها و توصیه های اندیشه ورزی و تعاملات غیررسمی بوده که فضای دانشگاه را پویا کرده و موجب می شود دانشگاه با دبیرستان یکسان نباشد.

وی افزود: ما با فعالیت های علمی فعال می‌توانیم اخلاق حرفه‌ای که در دانشگاه مورد غفلت واقع شده و روز به روز در حال کمرنگ تر شدن است را در افراد نهادینه سازیم و از طریق اجتماعات علمی اخلاق را نهادینه سازی کنیم.

وی در ادامه با اشاره به چرایی برگزاری روز علوم اجتماعی اظهار کرد: علوم اجتماعی عام، از زمانی که انسان زندگی خود را  شروع کرده وجود داشته، انسان همواره درباره مسائل پیرامون خود به اندیشه‌ورزی پرداخته است.

مبارکی بیان کرد: نمی‌توان کتمان کرد که  علوم اجتماعی عام از ابتدای زندگی بشر وجود داشته است اما اندیشه اجتماعی و جامعه شناسی به معنای خاص و علنی و روشمندانه در اروپا در قرن های ۱۹ به بعد بوده و به کمک آن، این علم شکل گرفته است.

وی با اشاره به اینکه برای شکل گیری این علم در اروپا دو عامل تأثیرگذار بوده است، خاطرنشان کرد: یکی از عوامل مؤثر شکل گیری این علم شرایط و ساختارهای زمینه ای رخ داده در اروپا و آمریکا شامل تحولات انقلاب صنعتی، مذهبی، روشنفکری، شهرنشینی و انقلابات سیاسی و مجموعه دوم نیروهای عاملیتی و فکری فردی و جمعی از قبیل جامعه شناسی فرانسوی، بریتانیایی و ایتالیایی و مکاتب مختلف تأثیرگذار است که موجب شکل گیری علم جامعه شناسی و توسعه آن می‌شود.

عاون آموزشی دانشکده اقتصاد و علوم اجتماعی دانشگاه بوعلی سینا هم گفت: همایش روز علوم اجتماعی به ابتکار دانشگاه بوعلی سینا و گروه علوم اجتماعی دانشگاه بوعلی سینا طی هفت و یا  هشت سال اخیر در حال برگزاری است.

دکتر افشین افضلی اظهار کرد: گفته می‌شود این روز و این مراسم نخستین‌بار در دانشگاه بوعلی سینا برگزار و دبیرخانه آن در دانشگاه بوعلی سینا مستقر شده که مایه مباهات این دانشگاه و استان است.

وی با بیان اینکه جوامعی که امروز در حوزه‌های مختلف اقتصادی، صنعتی و مهندسی پیشرفت کرده‌اند، پایه پیشرفت آنها در حل مسائل جامعه خود بوده است، تصریح کرد: زمانی که اتفاق های خوب در حوزه جامعه شناسی و علوم اجتماعی نیفتد خیلی از مسائل ما لاینحل خواهد ماند. با نگاه به مسائل ترافیکی چهارراه سعیدیه درمی‌یابیم مشکلاتی در حوزه جامعه شناسی و علوم اجتماعی وجود دارد.

افضلی با تأکید بر اینکه اگر راه حلی برای حل مسائل داده شود بسیاری از این مسائل در حوزه اقتصاد و صنعت حل خواهد شد و این اهمیت رشته علوم اجتماعی را می‌رساند، یادآور شد: بسیاری از مسائل ما در دست فارغ‌التحصیلان پرتوان این رشته قابل حل خواهد بود.

در ادامه این همایش نشست تخصصی با عنوان"علوم اجتماعی در ایران؛ دستاوردها و چالش­ها" با حضور پیشکسوتان عرصه علوم اجتماعی، اساتید دانشگاهی، فارغ­التحصیلان و دانشجویان برگزار شد.

همچنین در پایان این همایش از پیشکسوتان و اساتید بازنشسته گروه علوم اجتماعی دانشکده اقتصاد و علوم اجتماعی تقدیر به عمل آمد.


نظر شما :