بمناسبت گرامیداشت دهه فجر؛

برگزاری برنامه انقلاب دانشگاهیان استان با محوریت مجاهد حق

۱۷ بهمن ۱۴۰۲ | ۱۴:۱۰ کد : ۶۸۳۳۷ ستادی
برنامه انقلاب دانشگاهیان استان با محوریت مجاهد حق و بازخوانی نقش شهید آیت‌الله مدنی در انقلاب همدان به همت جهاددانشگاهی همدان برگزار شد.
برگزاری برنامه انقلاب دانشگاهیان استان با محوریت مجاهد حق

به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی واحد همدان، برنامه انقلاب دانشگاهیان استان با محوریت مجاهد حق و بازخوانی نقش شهید آیت‌الله مدنی در انقلاب همدان توسط کمیته دانشجویی و دانشگاهیان استان و به همت جهاددانشگاهی همدان دوشنبه 16 بهمن در دانشگاه بوعلی سینا با حضور مسئولان استانی و روسای دانشگاه ها برگزار گردید.

سیدمحمدکاظم حجازی مدیرعامل مؤسسه شهید مدنی همداندر این مراسم، با بیان اینکه حق به عنوان کلمه‌ای فارغ از بهره‌برداری در محیط اجتماعی، یک مبنای قرآنی دارد، اظهار کرد: در آیات الهی مکرراً کلمه حق استفاده شده به عنوان جبهه‌ای که ثابت است و مبانی او براساس مبانی است که پروردگار برای بشر تبیین کرده و هرچه در مقابل او قرار دارد، جبهه باطل است.

وی با اشاره به اینکه در آیات متعددی این عبارت تعریف و دعوت شده حق‌مدار باشند، تصریح کرد: شناخت حق برای هر انسان به عنوان آفریده‌ای که بر مبنای اراده تصمیم می‌گیرد، مهم است.

حجازی تأکید کرد: انسان‌هایی که پا را فراتر گذاشته یعنی فارغ از شناخت حق، در تبیین آن در جامعه توفیق کسب کردند و به عبارتی معرف حق و شاخص موضوع حق بودند را به عنوان رهروانی می‌دانیم که با تبعیت از قرآن توانمندی راهبری جوامع انسانی را عهده‌دار شدند.

مدیرعامل مؤسسه شهید مدنی بیان کرد: پیامبران مردم را به حق دعوت کردند و امامان حق بودند و چون حق در رفتارشان عینیت پیدا کرد توانستند بشریت را به سمتی سوق دهند که پروردگار دعوت کرده بود.

وی ادامه داد: در طول صده گذشته در جامعه ایران افراد متعددی داریم که از این خصوصیت برخوردار بودند و فارغ از شناخت حق، در رفتار شخصی آنها عینیت پیدا کرده بود و توانستند در راهبری جامعه به سوی حق نقش متمایزی ایفا کنند.

حجازی تصریح کرد: حضرت امام راحل به عنوان قله این موضوع در طول صده گذشته مورد توجه است. امام(ره) هیچ‌گاه افراد را به خود دعوت نکردند اما رفتار ایشان که منبعث از اعتقاداتشان بود، برای جامعه حجت بود.

سعید نظری، رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی استان همدان در این مراسم با اشاره به این حدیث گفت: «کان عمنا العباس نافذ البصیرة صلب الایمان جاهد مع أبی عبد الله الحسین و مضی شهیدا؛ عموی ما عباس، دارای بصیرتی نافذ و ایمانی استوار بود، همراه اباعبدالله جهاد کرد و آزمایش خوبی داد و به شهادت رسید.» بصیرت، استقامت بالا، مجاهدت زیاد، جانبازی و شهادت پنج ویژگی است که امام صادق(ع) برای حضرت عباس(ع) برشمردند که مصداق آن در زمان انقلاب می‌توان به شهید مدنی اشاره کرد و در حال حاضر نیز به شهید سردار دلها حاج قاسم سلیمانی اشاره کرد.

نظری با اشاره به بصیرت و ولایتمداری آیت‌الله مدنی یادآور شد: وقتی به این عالم پیشنهاد نوشتن رساله را به‌عنوان مرجع تقلید می‌دهند می‌گوید تا وقتی امام هستند من هیچ وقت این کار را نمی‌کنم و این نشان از بصیرت این عالم انقلابی است.

وی با تأکید بر اینکه اثر معنوی آنها همچنان در جامعه پیرو پیدا می‌کند، بیان کرد: وقتی مقام معظم رهبری از امام راحل به عنوان مکتب یاد می‌کنند، دقیقاً همین مسأله است. امامی که ۱۰ها سال از جامعه رخت بسته اما همچنان مبانی انقلاب اسلامی صراطی است که امام بر آن واقف بود.

حجت‌الله کریم‌پور، مدیر مکتب امام زمان(عج) همدان و از مبارزان انقلابی نیز به ابعاد شخصیتی و وجه مبارزاتی شهید آیت الله مدنی در بین مردم همدان قبل از پیروزی انقلاب اشاره کرد و گفت: کتاب «انقلاب اسلامی به روایت ساواک» حضور آیت‌الله مدنی در دو ماه قبل از انقلاب در همدان را به خوبی به تصویر کشیده است.

کریم پور افزود: در صفحه ۲۵۶ جلد سوم این کتاب، دو هفته از حضور آیت‌الله مدنی در همدان نگذشته که ساواک گزارشی را علیه این عالم به تهران ارسال می‌کند، بر این اساس که «به قرار اطلاع اخیراً کلیه امور و حتی شهربانی هم تحت نفوذ شیخ اسدالله مدنی روحانی سرشناس همدان قرار گرفته و رابط بین شهریانی و روحانی مذکور سروان نیکوسخن است، به علاوه فرماندار و کلیه مدیران ادارت شهر همدان به منزل شیخ اسدالله مدنی رفته و با اعلام همبستگی از نامبرده سؤال می‌کنند

همرزم شهید آیت‌الله مدنی با اشاره به اینکه مطالب این کتاب در مباحث مدیریتی از جمله مدیریت تعارض و بحران کاربردی است، افزود: در بخشی از این کتاب آمده است، روحانی مزبور در کلیه سخنرانی خود مردم را به آرامش دعوت و از تهمت و قتل نفس منع می‌کند، مراتب به نخست وزیری اعلام شده است.

مدیر مکتب امام زمان(عج) با اشاره به اینکه شهید مدنی به‌خوبی در مدیریت بحران بحبوحه انقلاب در همدان ورود کرده و نقش‌آفرینی می‌کند، گفت: اگر آیت‌الله مدنی به همدان نمی‌آمد خیلی از جوانان مبارز که اسلحه داشتند وارد فاز مبارزاتی می‌شدند و تعداد کشته‌های زیادی در همدان به جا می‌ماند.

در پایان مراسم از خانواده های شهیدان دیباج،  علی زمانی، جلال سنائی، عنایتی و پیشکسوت انقلابی محمد افتخاری تقدیر بعمل آمد.


نظر شما :