جهاددانشگاهی الگوی پیشرفت؛ با ایمان، امید و اعتماد به جوانان

جهاددانشگاهی یکی از افتخارات جمهوری اسلامی و از نهادهای پربرکت انقلاب

۱۴ مرداد ۱۴۰۳ | ۱۰:۰۴ کد : ۷۴۱۸۴ ستادی
مسئول نهاد رهبری دانشگاه صنعتی همدان با بیان اینکه جهاددانشگاهی باید دستاوردهای خود را از طریق رسانه‌ها به گوش مردم برساند، گفت: جهاددانشگاهی به‌عنوان یکی از افتخارات جمهوری اسلامی و از نهادهای پربرکت انقلاب، امسال چهل‌وچهارمین سالگرد خود را سپری می‌کند، اما باید اعتراف کرد نه تنها عموم مردم بلکه مجامع دانشگاهی هم آن‌گونه که باید و شاید با این نهاد پربرکت آشنایی ندارند.
جهاددانشگاهی یکی از افتخارات جمهوری اسلامی و از نهادهای پربرکت انقلاب

به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی واحد همدان، حجت‌الاسلام والمسلمین جلال سبحانی، مسئول نهاد رهبری دانشگاه صنعتی همدان در گفت‌وگو با ایکنا از همدان، یکی از ظرفیت‌های مهم جهاددانشگاهی را کمک به تولید دانست و گفت: یکی از مهم‌ترین مخاطبان شعار سال با عنوان «جهش تولید با مشارکت مردم»، نهادی چون جهاددانشگاهی است، چراکه تولید امری است که با تحقیق و پژوهش انجام می‌شود و مانند گذشته نیست که تولید توسط ابزارهای ساده صورت می‌گرفت و مردم به فراخور آن استعدادی که داشتند چیزی را تولید و بعضاً آن را به تولید انبوه می‌رساندند. اکنون هر حرکت تولیدی باید پشتوانه تحقیقاتی داشته باشد و تحقیق و پژوهش یکی از مهم‌ترین رسالت‌های جهاددانشگاهی است که در طول سال‌های مختلف توانسته آن را انجام دهد.

وی با بیان اینکه جهاددانشگاهی می‌تواند با تعامل با دستگاه‌های مختلف استان‌، شرکت‌های دانش‌بنیان و سایر شرکت‌های تولیدی در راستای جهش تولید گام بردارد، افزود: ایمان و اعتقاد به جوانان و حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان یکی از اقدامات خوب و مؤثر جهاددانشگاهی است که آمارهای خوبی در این راستا وجود دارد، اما متأسفانه بازتاب تبلیغاتی خوبی وجود نداشته است، به همین دلیل است که جهاددانشگاهی در مجامع علمی ما مظلوم واقع شده و مردم از زحمات گسترده آن اطلاعاتی ندارند. بسیاری از مردم این نهاد را با پژوهشگاه رویان می‌شناسند در حالی که پژوهشگاه رویان فقط یکی از اقدامات شاخص جهاد بوده است، به‌ویژه در دهه‌های اخیر فعالیت‌های بسیاری انجام شده است که احتیاج به معرفی از سوی خود جهاد دارد.

مسئول نهاد رهبری دانشگاه صنعتی همدان گفت: جهاددانشگاهی به‌عنوان یکی از افتخارات جمهوری اسلامی و از نهادهای پربرکت، امسال چهل‌وچهارمین سالگرد خود را سپری می‌کند، اما باید اعتراف کرد نه تنها عموم مردم بلکه مجامع دانشگاهی هم آن‌گونه که باید و شاید با این نهاد پربرکت آشنایی ندارند.

وی بیان کرد: طبق اساسنامه جهاددانشگاهی، این نهاد دو وظیفه اصلی برعهده دارد، وظیفه اول اینکه به رشد علمی و تحقیقاتی کشور کمک کند و بر این بُعد تمرکز جدی داشته باشد که تاکنون نیز این‌گونه بوده است. وظیفه دوم این نهاد نیز فعالیت‌های فرهنگی است که ابعاد وسیع و گسترده‌ای را دربرمی‌گیرد، جهاددانشگاهی در این زمینه حداقل از بعد تبلیغاتی نتوانسته نظر مردم را به خود جلب کند و مردم و حتی گاهی برخی مجامع دانشگاهی هم در جریان فعالیت‌های فرهنگی این نهاد نیستند، در حالی که طبق آمارها فعالیت‌های گسترده‌ای در حوزه فرهنگی داشته است.

مسئول نهاد رهبری دانشگاه صنعتی همدان ادامه داد: آن‌گونه که در خور نام این نهاد بزرگ است ما شاهد فعالیت‌های فرهنگی آن نیستیم، به‌طور مشخص اگر در رابطه با فعالیت‌های قرآنی صحبت کنیم قطعاً جهاددانشگاهی در این راستا فعالیت‌هایی داشته است. قرآن کریم به‌عنوان راهنمای عمل مردم و متقن‌ترین سند دیانت و کلام خداوند است که باید در جامعه اسلامی حرف اول را بزند و در صدر قرار بگیرد و این مستلزم آن است که نهادهای متولی امور فرهنگی متخصصان درجه یک قرآنی را جذب کنند و با توجه به گستردگی مطالب قرآنی صاحبنظران متخصص در آن بخش باید بتوانند کارهای تحقیقاتی، پژوهشی و تبلیغاتی را داشته باشند که ما جای چنین امری را در جهاددانشگاهی خالی می‌بینیم.

وی بیان کرد: متأسفانه در سطح دانشگاه‌های استان شاهد معرفی جهاددانشگاهی با آن جایگاه مهمی که دارد نیستیم؛ بسیاری از مدیران دانشگاه‌های ما تعریف اولیه‌ای از جهاددانشگاهی هم ندارند و نمی‌دانند فلسفه آن چیست، چه زمانی تأسیس شده، چه کارکردی دارد. بنابراین، اولین قدم آن است که توسط خود جهاددانشگاهی این معرفی صورت بگیرد و از طریق راه‌های متنوع و جذاب این تصمیم مهم را انجام دهند تا حدود زیادی بتوانند این خلأ را پر کنند.

سبحانی با بیان اینکه جهاددانشگاهی باید در جهت گسترش و تعامل با دستگاه‌های ذی‌ربط به‌ویژه مجامع دانشگاهی و وزارتخانه‌های مرتبط گام بردارد و دستاوردهای خود را از طریق رسانه‌ها به گوش مردم برساند، گفت: با عزم و اراده جدی که در مسئولان جهاددانشگاهی وجود دارد، فاصله علمی خود را با دنیا بسیار کمتر خواهیم کرد.

 

انتهای پیام


نظر شما :