در ایام دهه فجر انجام شد؛

دیدار با روحانی مبارز دوران انقلاب

۱۶ بهمن ۱۴۰۱ | ۰۹:۲۲ کد : ۵۳۳۸۶ فرهنگی
دیدار با روحانی مبارز دوران انقلاب

به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی واحد همدان، همزمان با ایام الله دهه فجر رئیس و معاونان جهاددانشگاهی استان با حجت‌الاسلام مهدی جوادی، استاد حوزه علمیه و مبارز انقلابی در منزل ایشان دیدار کردند.

جوادی اظهار کرد: ره‌آوردهای انقلاب را در سه مرحله می‌توان برشمرد؛ یک مرحله از سال ۱۳۴۲ تا ۱۳۵۶، مرحله دوم از ۱۳۵۶ تا پیروزی انقلاب و مرحله بعد دهه ۶۰ و ماجراهایی که در آن دوران بر ملت گذشت.

در سال ۱۳۴۲ امام خمینی(ره) و مراجع دینی آن روز، زنگ انقلاب را به صدا در آوردند. امام(ره) با دیدن انقلاب سفیدی که در باطن سیاه بود و موضوع انجمن‌های ایالتی و ولایتی را خطری برای اسلام قوی دید، در فیضیه با اولین سخنرانی انقلابی خود فرمود به «داد اسلام برسید»؛ مردم با شور بسیار بالایی سخنان امام(ره) را می‌شنیدند و در کنار مراجع و امام فریادشان بلند شد تا بتوانند مقدمات فروریزی نظام طاغوتی را فراهم کنند.

همان‌طور که امام(ره) فرمود «مساجد سنگر هستند»، تحرکات انقلابی از مساجد آغاز شد و از مردم خواستند این مسائل را در منزل برای همسران و فرزندان خود بیان کنند. بعد از اینکه کار با روند خوبی آغاز شد، مردم کم کم بیدار می‌شدند. امام خمینی(ره) بیانیه و اعلامیه‌های زیادی برای بیدار کردن مردم منتشر می‌کردند و در همدان چند نفر از علما که هم دارای علم و هم قدرت و نشاط جوانی بودند بین مردم همدان، قم و تهران واسطه شدند تا این اعلامیه‌ها را به همدان بیاورند.

ساواک این مسئله را فهمید و چند اقدام انجام داد؛ اول اینکه برخی از افرادی که بیان شیوایی داشتند و تاریخ می‌دانستند و آن‌را با شرایط روز تطبیق می‌دادند ممنوع‌المنبر کرد، وقتی علما دیدند که دیگر امکان روشنگری و سخنرانی ندارند گفتند منبر نمی‌رویم، اما در مسجد تفسیر قرآن را بیان می‌کردند.

در این تفسیرها سوره «توبه» و «انفال» که اغلب آیات آن در مورد جهاد نفس و دشمن است را بیان می‌کردند؛ ساواک به این اندازه هم اجازه نداد و شبانه چند نفر از این علما را دستگیر کرد. آیت‌الله سیدرضا فاضلیان، حاج آقا رحمانی همدانی، سیداحمد حسینی معروف به ملایری را به زندان فرستاد و برخی را از جمله سیدفاضل حسنی به مهاباد و حاج آقا عندلیب‌زاده را به پاوه تبعید کرد.

ساواک خیال می‌کرد با این کار حرکت و جنبش روحانیت را خاموش می‌کند، اما غافل از اینکه این جنبش شدت گرفت و طلابی جوان‌تر به این جنبش پیوستند که به قم و تهران رفت‌وآمد داشتند و سایرین هم در توزیع اعلامیه‌ها دستی در کار داشتند. این فعالیت‌ها ادامه داشت تا اینکه ساواک امام خمینی(ره) را دستگیر و به ترکیه تبعید کرد.

در سال ۱۳۵۶ آیت‌الله سیدمصطفی خمینی به‌گونه‌ای مرموز به شهادت رسید و موج انقلاب با این اتفاق بیش از گذشته طغیان کرد. در مسجد جامع همدان مراسمی با جمعیت زیاد و حضور بازاریان فعال و انقلابی بپا شد.

به همین ترتیب در شهرهای کشور از جمله همدان، تبریز، شیراز، کرمان و... چلچله‌هایی درست کردند که به‌صورت زنجیره‌ای برنامه‌هایی برای سیدمصطفی و شهدای خود برگزار می‌کرد و چهلم شهادت شهدای هر شهر را شهر دیگر برگزار می‌کرد.

زن و مرد در این ماجرا حماسه‌ای بزرگ را ختم کردند؛ هر چه زمان می‌گذشت امواج انقلاب خروشان‌تر می‌شد تا به مردادماه ۱۳۵۷ رسیدیم، مرحوم آیت‌الله آخوند فوت کرد و پیکرش از تهران به همدان آمد، جمعیت فراوانی در میدان فرودگاه منتظر پیکر این عالم بودند و او بر دوش مردم تشییع شد. پیکر آیت‌الله آخوند از خیابان شهدا به سمت باغ بهشت برده شد، جمعیت آنقدر زیاد بود که اول و آخر آن مشخص نبود در محل باغ بهشت هم، تیراندازی شد و چندین نفر مجروح و شهید نیز در این محل تقدیم انقلاب شد.

علی کلانترنیا رئیس جهاددانشگاهی همدان نیز در این دیدار عنوان کرد، دهه فجر انقلاب اسلامی نقطه عطف تاریخ کشور ایران است چرا که در این ایام شاهد تجلی اراده مردم هستیم که با هدایت و رهبری امام خمینی(ره) انقلاب اسلامی به پیروزی رسید بنابراین دهه فجر انقلاب اسلامی بهترین زمان ممکن برای تبیین فلسفه انقلاب اسلامی و انتقال مفاهیم انقلاب به نسل جوان به ویژه برای دانشجویان و دانشگاهیان است.

 وی ادامه داد: وظیفه کلیه مسئولان ذیربط در سالروز پیروزی انقلاب اسلامی این است که دانشجویان را با اصول و مبانی انقلاب اسلامی آشنا کنند که اگر این مهم به درستی مورد توجه قرار گیرد قطع به یقین کشور در تمام عرصه‌ها در مسیر رشد و توسعه قرار خواهد گرفت چرا که دانشجویان و دانشگاهیان موتور محرک جامعه هستند و می‌توانند هم موجب رشد و پیشرفت جامعه و هم الگوی خوبی برای تمام اقشار جامعه باشند.

در پایان رئیس جهاددانشگاهی از این روحانی مبارز دوران انقلاب با اهداء لوح سپاس تقدیر کرد.

انتهای پیام


نظر شما :